1.3.2022 Pasi Havia

Ilmapatjoista maailman suurimmaksi majoittajaksi

Audio - viimeinen valloittamaton suuri linnake

HCP Focus rahastosta myytiin kaikki kiinalaiset osakkeet pois vuoden 2021 viimeisellä vuosineljänneksellä. Niiden tilalle rahastoon tuli kaksi uutta yhtiötä. Kerroimme edellisessä sijoittajakirjeessä ensimmäisestä poiminnasta, joka oli Spotify. Nyt esittelemme viimeisen näistä uusista valinnoista.

 

Nykyajan tehokkaimmissa liiketoimintamalleissa ei omisteta ”mitään”

Mikä yhdistää useita nykypäivän isoimpia toimijoita? Maailman suurimmat taksipalvelut (Uber, Bolt jne.) eivät omista omia autoja, ravintolaruokaa tarjoavat palvelut (Wolt, DoorDash, Delivery Hero jne.) yhtäkään ravintolaa, eikä maailman suurin majoittaja Airbnb yhtäkään vuokrattavaa huonetta.

Kevyt rakenne on samalla mahdollistanut näiden toimijoiden nopean kasvun, kun pääomaa ei tarvitse sitouttaa kalliisiin välineisiin. Kaikki ovat myös nykyaikaisia alustayhtiöitä, joille on luonteenomaista voimakkaat verkostovaikutukset. Verkostovaikutusten avulla yhtiön on mahdollista saavuttaa omalla markkinallaan monopolimainen asema, jota on haastava heiluttaa. Kestävän kilpailuedun voi saavuttaa myös muilla tavoin, eikä alustayhtiönä toimiminen ole sinänsä itseisarvo, joka takaisi aseman ruokaketjun yläpäässä.

Kiinnostuimme Airbnb:stä jo vuonna 2020, kun tieto sen listautumisesta tuli julki. Yhtiö täytti hyvin HCP Focus-rahaston sijoituskriteereitä ja tuntui istuvan kuin nenä päähän sen strategian osalta. Airbnb on alansa markkinajohtaja, hyötyy digitalisaation ja matkailun megatrendeistä, omaa alustayhtiönä vahvat verkostovaikutukset, ei ole sijoitusstrategian kiellettyjen toimialojen listalla (aseteollisuus, uhkapelaaminen jne.) muutamia mainitakseni. Teimme yhtiöstä sisäisen analyysin jo silloin. Emme kuitenkaan sijoittaneet yhtiöön, vaan siirsimme sen erilliselle listalle, jossa pidämme yllä potentiaalisia ehdokkaita rahastoon. Miksi? Mikä muuttui?

Ennen sitä, tutustutaan yhtiöön hieman tarkemmin.

 

Ilmapatjoista kasvoi maailman suurin majoittaja

Kaikki alkoi vuonna 2007, kun huonetoverit Joe Gebbia ja Brian Chesky olivat vuokranmaksun kanssa ongelmissa. Kaupunkiin oli tulossa iso konferenssi, joka täytti alueen hotelleja. Niinpä Gebbia sai ajatuksen tarjota heidän olohuoneesta majapaikkaa ilmapatjalla ja aamupalalla.

Tästä kaikki alkoi. Lähde: Bill Gross

Pian AirBedandBreakfast.com oli pystyssä. Gebbia ja Chesky ostivat kolme ilmapatjaa asuntoon ja saivat jokaiselta majoittuneelta 80 dollaria. He ymmärsivät olevansa jonkin isomman äärellä ja ottivat liikeideaan mukaan heidän entisen huonetoverin Nathan Blecharczyk:n. AirBed & Breakfast oli syntynyt.

Lukuisten epäonnistuneiden sijoittajatapaamisten jälkeen kolmikko sai kutsun Y Combinator start-up kiihdyttämöön vastineeksi osuudesta yhtiöstä. Kiihdyttämössä liiketoimintamalli muokkaantui ja sivusto kehittyi. Alkuvuonna 2009 sivustolla oli jo 10.000 käyttäjää ja 2.500 kohdetta. Sivusto lyhensi nimensä Airbnb.com:ksi, sillä tarjonta oli laajentunut ilmapatjoista erilaisiin majoitusvaihtoehtoihin kattaen niin jaetut huoneet kuin kokonaisen asunnon.

Varsinaisen kasvuruiskeen yhtiö sai keväällä 2009, kun Sequoia Capital antoi yhtiölle noin puolen miljoonan euron suuruisen rahoituksen. Sitä seurasi seuraavana vuonna 7.2 miljoonan dollarin A-rahoituskierros. Sivustolla oli nyt 700.000 rekisteröityä yöpymistä, joista 80% oli tehty edellisen puolen vuoden aikana. Airbnb:n liiketoiminta sai siipiensä alle ilmaa ja lähti lentoon.

Loppu on historiaa. Airbnb ryhtyi laajentamaan toimintaa voimakkaasti. Loppuvuonna 2011 Airbnb avasi ensimmäisen toimiston Yhdysvaltojen ulkopuolelle, Lontooseen. Kovan kysynnän seurauksena seuraavana vuonna yhtiö avasi useita konttoreita eri puolille maailmaa. Käyttäjämäärät ja alustalla olevien majoitusvaihtoehtojen määrät kasvoivat kuin pullataikina. 2013 meni rikki 9 miljoonan yöpyjän määrä. Yhtiö arvostettiin 10 miljardin dollarin arvoiseksi 2014. Nyt arvo on jo yli 100 miljardia dollaria ja alustalla on yli 4 miljoonaa majoittajaa.

 

Airbnb:n liiketoimintamalli

Miten Airbnb tekee oikein rahaa? Yhtiön liiketoimintamalli on itse asiassa hyvin yksinkertainen ja helppo ymmärtää.

Airbnb alustan kautta on mahdollista varata majoitus ja elämyksiä, kuten paikallisen oppaan kierros tai vaikkapa purjehdusretki. Airbnb saa veloituksen näistä varauksista.

Majoitusten veloituksia on kahta eri tyyppiä. Yleisin malli on jakaa kulut, jolloin Airbnb saa osansa kummaltakin osapuolelta, isännältä ja varaajalta. Tässä mallissa isäntä maksaa 3-5 prosentin palvelumaksun Airbnb:lle ja varaaja 10-14 prosenttia loppusummasta. Toisessa mallissa, mikä on pakollinen mm. hotelleille, ainoastaan majoittaja maksaa 14-16 prosentin palvelumaksun Airbnb:lle. Elämyksistä Airbnb ottaa parinkymmenen prosentin siivun itselleen.

Airbnb:n veloittama osuus saattaa aluksi kuulostaa suurelta, mutta se on itse asiassa varsin hyvin linjassa muiden kilpailevien majoitusalustojen kanssa. Esimerkiksi Booking.com veloittaa 15-20 prosenttia varauksista.

Airbnb vuosittaiset majoitukset ja elämysten varaukset per vuosi, miljoonissa.

Mitä enemmän Airbnb:n kautta varauksia tehdään ja mitä enemmän niistä maksetaan, sitä enemmän yhtiö tekee liikevaihtoa. Yhtiö ei erittele raporteissaan majoitusten ja elämysten kappalemääriä vaan niputtaa ne yhteen ”Nights and Experiences Booked” riville.

Airbnb keskimääräisen varauksen hinta per vuosi, dollareissa.

Yhtiö ei raportoi suoraan keskimääräisen varauksen hintaa (ADR, Average Daily Rates) vaan kaikkien varausten bruttoarvon (GBV, Gross Booking Value). Keskimääräisen varauksen arvo antaa mielestäni kokonaisuuden hahmottamiseen lisää syvyyttä, sillä yhtiön liikevaihto muodostuu käytännössä kolmesta eri komponentista: varausten määrästä, hinnasta ja yhtiön veloittamasta osuudesta. Olen laskenut oheen keskimääräisen varauksen arvon dollareissa.

Alhaisempaa varausmäärää voi siis yhtiölle kompensoida korkeampi varausten hinta ja isompi veloitus varauksesta. Kaikkien kolmen tekijän noustessa kerrannaisvaikutus olisi puolestaan yhtiölle astronomisen hyvä.

Käytännössä Airbnb kykenee helpoiten vaikuttamaan näistä varausten määrään laajentamalla toimintaa, pitämällä sen käyttäjät tyytyväisinä, sekä panostamalla alustan tunnettavuuteen ja luotettavuuteen. Tässä on apuna esimerkiksi miljoonan dollarin vakuutus majoittajille, joka kattaa majoittuneen aiheuttamat mahdolliset tuhot isännälle. Se antaa isännälle turvaa toimia alustalla. Airbnb onkin erityisesti aiempina vuosina panostanut isosti alustan mainontaan tehdäkseen sitä tunnetuksi.

Toinen tekijä mihin Airbnb pystyy suoraan vaikuttamaan, on sen veloittaman osuuden suuruus. Tässä on vaikea nähdä mahdollisuutta nostaa komission määrää ainakaan merkittävästi nykyisestä.

Kaikkein hankalin on keskimääräisen varauksen hinta. Sen määrittää lopulta isäntä, eikä se siten ole Airbnb:n käsissä. Paikalliseen hinnoitteluun vaikuttaa muun muassa alueen kilpailu ja kysyntä. Airbnb pystyy vaikuttamaan vain päättämällä siitä millä alueilla se toimii ja pitämällä alustan houkuttelevana. Esimerkiksi Pohjois-Amerikassa majoitushinnat ovat korkeammat kuin Aasiassa. Näin kohonneen inflaation aikana on hyvä pitää mielessä, että majoittajat voivat nostaa hintoja helposti. Airbnb:n liiketoimintamalli on siten montaa muuta teollisuudenalaa houkuttelevampi laukkaavan inflaation aikana.

 

COVID-19 ja sen tuoma muutos

Palataan takaisin alkuun. Emme siis sijoittaneet Airbnb:n sen listautuessa, vaikka yhtiö täytti lähes täydellisesti rahaston sijoituskriteereitä. Ongelmaksi muodostui tuolloin yhtiön EVA-valuaatio (Economic Value Added), joka ei puoltanut sijoitusta. Airbnb kynti pahasti tappiolla, mutta toisaalta sotakassaa riitti neljän ja puolen miljardin taalan edestä. Yhtiön EVA-luku ja sen muutos olivat vahvasti negatiiviset. Päätimme siten jäädä seuraamaan sivusta, miten yhtiö kehittyy.

Koronavirus iski voimakkaasti matkustamiseen ja turismiin, joten luonnollisesti myös Airbnb otti osumaa. Koronaviruksen seurauksena Airbnb vähensi neljänneksen työvoimasta vuonna 2020 ja keskittyi takaisin juuriinsa, tavallisten ihmisten harjoittamaan majoitustoimintaan. Rönsyilyt, kuten elämyksiin liittyvät kuljetuspalvelut ja tv ohjelmat saivat jäädä ja panostuksia yhteistyöhön hotellien kanssa ja luksusmajoitukseen vedettiin takaisin.  Yhtiö myös leikkasi tuntuvasti mainostusta. Vuoden 2021 ensimmäisellä neljänneksellä mainoskulut oli lähes puolitettu.

Airbnb:n majoitusten ja elämysten määrä laski 41 prosenttia vuonna 2020. Lasku ei lopulta ollut niin paha kuin olisi voinut, sillä yhtiön liiketoiminta paljastui yllättävän mukautuvaksi. Siinä missä ihmiset aiemmin majoittuivat kaupungeissa, koronan myötä nousi uuteen kukoistukseen kaupunkien ulkopuolella olevat kohteet, jotka olivat samalla koronaturvallisempia. Ulkomaanmatkailun korvasi kotimaanmatkailu. Ihmisten tarve matkustaa, lomailla ja saada majoituselämyksiä ei kadonnut minnekään.

Yhtiön tekemät tervehdyttämistoimenpiteet toimivat ja sen EVA kääntyi positiiviseksi 2021 kolmannella vuosineljänneksellä. Tämä signaloi meille HCP Focuksen salkunhoitotiimissä ostoajankohdan koittaneen ja teimme sijoituksen. Majoitusten ja elämysten määrät olivat kääntyneet uudestaan nousuun, kuten myös keskimääräisen majoituksen hinta. Kaikki nostivat yhtiön EVA lukua, kun se seisoi nyt paremmassa kunnossa kuin aiemmin. Viime vuonna majoitusten ja elämysten määrä nousi 56 prosenttia yli 300 miljoonaan lähestyen edellistä kaikkien aikojen huippuvuotta 2019, jolloin se oli 327 miljoonaa. Keskimääräisen varauksen hinta nousi uudelle ennätystasolle, ylittäen 2019 hinnan 34 prosentilla.

Maailma ei ole vieläkään täysin auki, mutta selviä askeleita siihen suuntaan on otettu. Koronaviruksen mutatoituessa yhä vaarattomammiksi varianteiksi ovat eri maat alkaneet avaamaan rajojaan. Suhtautuminen virukseen on menossa siihen suuntaan, että kohta sitä pidetään samanlaisena kuin muitakin influenssoja. Selvää on, että matkailun uudelleenkäynnistyminen tulee edesauttamaan Airbnb:tä ja se pääsee takaisin kasvu-uralle.

 

Riskit

Airbnb:tä koskettavat samat riskit kuin monia muita matkailualan yrityksiä. Tyypillisen kilpailijariskin lisäksi sijoittaja saa lisätä repertuaariin nyt uutuutena myös pandemiasta aiheutuvat riskit työkalupakkiin.

Yksi erityisesti Airbnb:tä koskettava riski on sääntelyriski. Tämä ei ole yhtiölle uusi asia. Jo vuonna 2014 New Yorkin kaupunki uhkasi kieltää Airbnb palvelun käytön kaupungissa ja sakottaa majoittajia. Airbnb:n on myös väitetty pahentavan asuntopulaa ja vaikuttavan asuntojen hintoihin.

Kaupunkien ja maiden suhtautuminen Airbnb:n kaltaiseen vuokraustoimintaan vaihtelee suuresti. Se on aiheuttanut paljon keskusteluja paikallisten keskuudessa, sillä se tuo mukanaan myös erilaisia viiteilmiöitä. Osa kaupungeista on kieltänyt lyhytaikaisen vuokrauksen ja osassa niiden määrää rajoitetaan tai vaaditaan erilaisia viranomaisrekisteröintejä. Paikoittain lyhytaikaisen vuokrauksen kokonaispäivämääriä vuodessa on rajoitettu. Osa kaupungeista taasen velottaa erillistä veroa.

Toisaalta Airbnb:n kaltaisen toimijan ansiosta maapallon rajallisia resursseja saadaan tehokkaampaan käyttöön, kun olemassa olevia kiinteistöjä voidaan hyödyntää paremmin sen sijaan, että ympäristöä kuormittamalla rakennettaisiin aina uutta. Ei ole olemassa montaa toimialaa ja toimijaa, jotka näin selkeästi voidaan liittää kestävän liiketoiminnan ja talouden teemaan.

 

Pasi Havia
HCP Focus-salkunhoitaja

Tämä kirjoitus on tarkoitettu esittelemään Airbnb yleisluonteisesti HCP Focus-rahaston asiakkaille. Olemme ostaneet osaketta rahastoon viime vuoden viimeisellä vuosineljänneksellä. Kyseessä ei ole syväluotaava analyysi, eikä sitä ole sellaiseksi tarkoitettu. Olemme HCP:llä tuottaneet viime vuosina erikseen sisäiseen käyttöön yhtiöstä analyysejä sijoituspäätöksen tueksi.

Audio - viimeinen valloittamaton suuri linnake

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *