HCP:n salkunhoitotiimi analysoi sähköautovalmistaja BYD Co. Ltd:n. Yhtiö oli ehdolla HCP Focus -rahastoon, sillä sen kyky hallita koko toimitusketjua ja valmistaa keskeiset komponentit itse antoi sille merkittävän kilpailuedun. Emme kuitenkaan olleet riittävän vakuuttuneita tämän kilpailuedun kestävyydestä vuosikymmenten päähän. Tästä syystä päätimme lisätä osakkeen osaksi multistrategiarahasto HCP Blackin salkkua option omaisena osakkeena (lisää Q2 2025 markkinakatsauksessa linkki).
“KiinalainenBYD ohittaa Teslan sähköautojen ykkösenä.” “Se on sähköautojen Toyota.” – The Economist
Maailman sähköautomarkkinat käyvät kuumana ja pelissä on nyt uusi erittäin vahva kamppailija. Kiinalainen BYD, joka on lyhenne Build Your Dreamsistä, on noussut Teslan ohi maailman suurimmaksi sähköautovalmistajaksi. BYD toteuttaa tyyliä, joka yhdistää massatuotannon tehokkuuden, teknologisen osaamisen ja hintakilpailukyvyn. BYD ei kuitenkaan ole ainoastaan pelkkä autoyhtiö. Se on monialayritys, joka valmistaa akkuja, aurinkopaneeleita ja komponentteja älypuhelimista busseihin.
Vahva kasvu ja kestävä rakenne
BYD ei ole enää haastaja, vaan se on päässyt johtoasemaan. BYD:n kasvu on ollut hurjaa sekä ennusteet näyttävät vahvoilta. Liikevaihto on kasvanut noin 42 % vuosittain viimeisten viiden vuoden aikana ja nettovoiton odotetaan lähes kaksinkertaistuvan vuodesta 2024 vuoteen 2026. Yhtiö on samalla onnistunut kasvattamaan kannattavuuttaan, pitäen velkaantumisasteen maltillisena, noin 18% omasta pääomasta Q1/2025 mennessä. Tämä antaa joustavuutta investointeihin sekä vähentää rahoitusriskiä sijoittajan näkökulmasta.
Yhtiön arvostus on myös muuttunut. BYD on siirtynyt korkean kasvun teknologiayhtiöstä kohti maltillisemmin hinnoiteltua teollisuusyhtiötä. Vuonna 2022 P/E-luku oli noin 43 ja se on laskenut noin 20:een vuonna 2024. EV/EBITDA ja muut tehokkuusmittarit tukevat kuvaa vahvistuvasta tuloskunnosta. Onko markkina valmis palkitsemaan tätä muutosta? Vielä ei täysin – ja juuri siinä on mahdollisuus.
Markkina-asema: Kiinan kuningas tavoittelee maailmaa
BYD:n markkinaosuus maailmanlaajuisista ladattavista sähköajoneuvoista on noin 22 % ja se on BEV-markkinassa (täyssähköautoissa) Teslan suurin haastaja. Suurin osa myynnistä tapahtuu kuitenkin tällä hetkellä hybridiautojen muodossa Kiinassa. Tämä tarkoittaa, että Eurooppa, Etelä-Amerikka ja muu Aasia tarjoavat vielä suurta kasvupotentiaalia.
Yhtiö on jo alkanut laajentua Etelä-Amerikkaan ja Eurooppaan, mutta Yhdysvallat näyttäytyy vaikeana kohteena korkeiden tullien ja "America First" -politiikan vuoksi. Miten kauan länsi voi sulkea silmänsä Kiinan sähköautovallankumoukselta?
Vertikaalinen integraatio tuo ylivoimaa
BYD valmistaa suurimman osan komponenteistaan itse, mukaan lukien akut ja omat piirisuunnittelut mikrosiruihin. Tämä mahdollistaa tehokkaan kustannushallinnan sekä edellytykset aggressiiviseen hinnoitteluun. BYD:n tuotevalikoima kattaa niin henkilö- kuin linja-autot, joista osa on jopa käytössä HSL:llä, mahdollistaen monipuolisen asiakaskunnan palvelemisen sekä riskinhajauttamisen.
Kiinalaiset valmistajat pystyvät tuottamaan jopa 45 miljoonaa autoa vuodessa, mutta kapasiteetista käytössä on vain 60 %. Tämä luo paineita hinnanlaskuun sekä marginaaleihin ja kilpailu on raivokasta. BYD kuitenkin pärjää tässä ympäristössä poikkeuksellisen hyvin. Juuri tämä tehokkuus saattaa muodostua BYD:n salaiseksi aseeksi länsimarkkinoiden valloittamisessa.
Miksi markkina ei arvosta tarpeeksi?
BYD:n liikevaihto on suurempi kuin Teslan, mutta markkina-arvo jää selvästi jälkeen.Vaikka yhtiö tuottaa voittoa, toisin kuin monet muut kiinalaiset sähköautotoimijat, sen osake hinnoitellaan matalammilla kertoimilla kuin länsimaiset kilpailijat.
Tähän on useita syitä. Kiinan tuotteisiin kohdistuu yhä ennakkoluuloja, hallintotapa herättää epäluuloja ja geopoliittinen epävarmuus heijastuu hinnoitteluun. BYD:n vahva tuloskunto yhdistettynä matalaan arvostustasoon tekee siitä sijoittajalle potentiaalisesti erittäin houkuttelevan vaihtoehdon.
Riskit ja epävarmuudet
Euroopan unionin asettamat 45 % lisätullit kiinalaisille sähköautoille vuonna 2024 hankaloittavat laajentumista länteen. Vaikka Kiina ja EU neuvottelevat minimihinnoista, riskit säilyvät edelleen. Muita uhkia ovat muun muassa geopoliittiset jännitteet, uudet regulaatiot ja mahdolliset muutokset tukipolitiikassa.
BYD:n kilpailuetu perustuu sen kykyyn hallita toimitusketjuunsa tehokkaasti alusta loppuun. Koska yhtiö valmistaa keskeisiä komponentteja itse, se pystyy välttämään monet toimitusketjun häiriöt, joihin muut autonvalmistajat voivat kompastua.
Tulevaisuuden näkymät: enemmän kuin autoyhtiö
BYD:n menestyksen ytimessä on sen akkuteknologia, erityisesti BladeBattery -teknologia, jota käyttää myös esimerkiksi Tesla. Tämä kertoo paljon yhtiön teknologisesta tasosta. BYD kehittää myös nopeaa lataustekniikkaa sekä autonomista ajamista. Vertikaalinen integraatio antaa etumatkaa ja mahdollistaa laajentumisen entistä laajempaan tuotevalikoimaan, henkilöautoista julkisen liikenteen ratkaisuihin.
Mikäli BYD onnistuu rakentamaan vahvemman brändin ja murtamaan länsimarkkinoiden epäluulot, sen arvostus voi nousta merkittävästi. Toisaalta poliittiset ja taloudelliset kriisit voivat hidastaa etenemistä. Sijoittajalle tämä tarkoittaa mahdollisuuksia sekä riskejä, joita kannattaa punnita tarkoin. Onko BYD seuraava maailmanlaajuinen automarkkinoiden jättiläinen – vai jääkö se Kiinan rajojen sisälle? Vielä ei ole selvää, mutta merkit ovat rohkaisevia.
Yhteenveto: fiksun kuluttajan valinta
BYD on vakiinnuttanut asemansa sähköautomarkkinoiden kärkinimenä, joka yhdistää teknologisen osaamisen, vertikaalisen integraation ja kilpailukykyisen hinnoittelun. Yhtiön tuotteet tarjoavat erinomaisen hinta-laatusuhteen, mikä tekee siitä houkuttelevan vaihtoehdon fiksulle ja tiedostavalle kuluttajalle, joka etsii arvoa ilman kompromisseja suorituskyvyssä tai laadussa. Vaikka geopoliittiset riskit ja länsimarkkinoiden epäluulot asettavat haasteita, BYD:n vahva kasvu, kannattavuus sekä teknologinen kehityskyky luovat perustan pitkäjänteiselle menestykselle niin kuluttaja- kuin sijoittajamarkkinoilla.
Terveisin,
Kevin Ekstam, salkunhoitaja
HCP:n salkunhoitotiimi
Tämä kirjoitus on tarkoitettu esittelemään BYD yleisluonteisesti HCP rahastojen asiakkaille. Kyseessä ei ole syväluotaava analyysi, eikä sitä ole sellaiseksi tarkoitettu. Olemme HCP:llä tuottaneet erikseen sisäiseen käyttöön yhtiöistä analyysejä sijoituspäätöksen tueksi.